poniedziałek, 15 maja 2017

Piękne plaże, słońce i kierownica po prawej stronie - czyli co przeżyjesz na Cyprze!

Kilka dni temu wróciłem z Cypru.
Moja przyjaciółka organizowała na wyspie wesele, więc przy okazji postanowiliśmy spędzić tam kilka dni i zrobić sobie małe wakacje. Wprawdzie zaraz po powrocie złapała mnie choroba, ale odpoczynek był niesamowity. Warto raz na jakiś czas zafundować sobie mały odpoczynek w ciepłym miejscu, tym bardziej, jeśli w kraju wiosna nie chce przyjść :)

Znajdziecie tu mały opis kilku rzeczy które warto wiedzieć, a na końcu krótkie podsumowanie najważniejszych informacji i przykładowe ceny.

Przed wyjazdem zaplanowaliśmy jak dotrzeć, gdzie spać, ile to będzie kosztowało i co chcielibyśmy na miejscu zobaczyć.
Samo wesele odbywało się w Larnace, w pięknym miejscu tuż nad brzegiem morza. Dlatego wybór noclegu padł również na Larnakę. Udało się znaleźć bardzo fajne i stosunkowo niedrogie AirBnB z dużym tarasem. Dzięki lokalizacji na 5. piętrze mieliśmy też wspaniały widok na morze.

Wesele w takim miejscu <3 dzieki Ania i Nick! :)

Postanowiliśmy też, że na jeden dzień wypożyczymy auto i przejedziemy południem wyspy odwiedzając kilka ciekawych miejsc i plaż. I na tym stanęły przygotowania - państwo europejskie, więc nic nie sprawdziliśmy, z założyłem, że wszystko będzie ok. I to był pierwszy błąd.

Wieczorem, przed dniem w którym mieliśmy lecieć, zorientowaliśmy się, że na Cyprze nie używa się standardowych (takich jak w Polsce) wtyczek, tylko takich jak w UK. W sporym pośpiechu w drodze na lotnisko, kupiliśmy przełączkę i ze spokojem ducha i poczuciem, że już nic nie może mnie zaskoczyć udaliśmy się na lotnisko.

Wybraliśmy lot z Katowic, żeby polecieć prosto do Larnaki. Na miejscu złapaliśmy autobus i po kilkudziesięciu minutach powitało nas już centrum miasta.
A co po drodze? Jak piorun z nieba, spadło kolejne objawienie. Ruch lewostronny. Niby wiedziałem, że tak jest i generalnie nie było jakiegoś zaskoczenia, ale dopiero potem przypomniało nam się, że przecież chcemy wypożyczyć samochód. A co za tym idzie? To, że będzie trzeba prowadzić po złej stronie! Nie wiem jak to możliwe że te dwa fakty wcześniej w mojej głowie się nie połączyły. Totalnie coś nie zaiskrzyło. Przez chwilę zastanawiałem się, czy nie zrezygnować z pomysłu na zwiedzanie samochodem. Ale postanowiliśmy nie dać za wygraną.
Jazda po lewej stronie nie jest aż taka straszna, jak się może na początku wydawać, ale wymaga sporego skupienia. Dobrze, że było nas w samochodzie dwóch, i cały czas się nawzajem pilnowaliśmy. Najdziwniejsze było chyba zmienianie biegów lewą ręką, bo automatycznie mózg chce to robić prawą, która za każdym razem ląduje na drzwiach :)
Kilka razy zdarzyło mi się wyjechać pod prąd, ale na szczęście nikt nie jechał z naprzeciwka. Po kilkudziesięciu minutach robi się łatwiej :)

Na początku ruszyliśmy na wschód wyspy i do Cavo Greco - piękny skalisty cypel na południowym wschodzie wyspy, otoczony wspaniałą, lazurową wodą. Potem kilka minut spaceru po turystycznym Agia Napa i zaplanowany odpoczynek na pięknej Nissi Beach.

Cavo Greco
Ta plaża zrobiła na nas takie wrażenie, że cała reszta naszego planu wypadła z harmonogramu. Larnaka jest wprawdzie fajnym miastem, ale plaża jest dość mocno gliniasta i niezbyt piękna. Nissi Beach, oddalona od Larnaki o 40 km, kusi wspaniałym piaskiem, lazurową wodą i wspaniałymi widokami. Spodobała nam się tak bardzo, że zostaliśmy na niej do późnego popołudnia. Kilka godzin dało nam taki odpoczynek o jakim marzyliśmy.

Nissi Beach
Ale, żeby być fair w stosunku do plaż Larnaki, trzeba wspomnieć o czymś co bardzo spodoba się fanom awiacji. Mianowicie o Mckenzie beach - położonej tuż przy płocie lotniska z wspaniałym widokiem na samoloty podchodzące do lądowania. Jeśli ktoś lubi takie widoki, to zdecydowanie polecam bo ja mógłbym godzinami leżeć na słońcu i patrzeć na kolejne lądowania. :)

Praktyczne info:
- długość lotu KTW - LCA - ok. 3 godziny
- wtyczki - typ G, taki jak w UK
- ruch - lewostronny :)
- cena biletu z lotniska do centrum Larnaki -  2,5 EUR
- cena taksówki z lotniska do centrum Larnaki - 15 EUR
- wypożyczenie samochodu na jeden dzień (z ubezpieczeniem) - 60 EUR
- obiad dla dwóch osób w lokalnej tawernie (z piwkiem :)) - ok. 25-30 EUR
- najlepsze plaże - okolice Protaras na wschodzie wyspy.
- warto zobaczyć (południe wyspy)  - Agia Napa, Nissi Beach, Cavo Greco, Paphos,